![](/media/lib/151/n-cessna-9c19e221bdc439e9c212e41cf8e3ab76.jpg)
Z Sydney do Londynu na paliwie z plastiku
25 lutego 2013, 17:16Już w lipcu br. australijski pilot Jeremy Rowsell podejmie niecodzienne wyzwanie. Zbiorniki jego cessny 172 zostaną wypełnione paliwem wyprodukowanym w całości z plastikowych odpadów. Czterdziestojednolatek wystartuje z Sydney, by 6 dni i 16.898 km później wylądować w Londynie.
![](/media/lib/150/n-hybrid-air-1-402a24c8a7a251e392b3a44b0d79d01e.jpg)
Francuzi zaprezentują powietrzną hybrydę
19 lutego 2013, 12:11Podczas tegorocznego salonu samochodowego w Genewie, który rozpocznie się na początku marca, firma PSA Peugeot Citroen zaprezentuje technologię hybrydowo-powietrzną. "Hybrid Air" to połączenie silnika spalinowego, hydraulicznego i zbiornika na sprężone powietrze
![](/media/lib/149/n-emdrive-7b0af5b43d098f8115f6caf61c887423.jpg)
"Niemożliwy" silnik osiąga coraz lepsze wyniki?
11 lutego 2013, 11:20Naukowcy z Politechniki Północnozachodniej z Xi'an donoszą o bardzo obiecujących wynikach testów "niemożliwego" relatywistycznego silnika eletromagnetycznego. Urządzenie EmDrive, którego pomysłodawcą jest brytyjski naukowiec Roger Shawyer, zostało powszechnie odrzucone, jako niezgodne z zasadami fizyki, a tym samym niemożliwe do wykonania
![](/media/lib/149/n-yellowstone9-f5f254476671fa8f5a26f589f417a59c.jpg)
Sam wilk nie da rady
8 lutego 2013, 08:34Usunięcie ze środowiska głównego drapieżnika prowadzi do tak dramatyczych zmian, że samo jego przywrócenie nie jest jednoznaczne z odzyskaniem wcześniejszych warunków środowiskowych. Naukowcy z Colorado State University (CSU) dowodzą, że do zmiany warunków hydrologicznych w Parku Narodowym Yellowstone nie wystarczy powrót wilka na te tereny.
![](/media/lib/147/n-nanokrzem-49309f1671b6232d6f901635eb3f27c6.jpg)
Wodór na żądanie
24 stycznia 2013, 08:02Naukowcy z University at Buffalo zauważyli, że bardzo małe cząsteczki krzemu reagują z wodą i niemal natychmiast powstaje wodór. Do przeprowadzenia reakcji nie jest potrzebne światło, ciepło czy elektryczność.
![](/media/lib/147/n-dsi-59a43fab27a2b24d05cba3165c51b124.jpg)
Kopalnie na asteroidach
23 stycznia 2013, 06:51Nowo powstała firma Deep Space Industries poinformowała, że w 2015 roku wystrzeli w przestrzeń kosmiczną swój pierwszy statek, a w ciągu najbliższej dekady jej pojazdy zajmą się pozyskiwaniem surowców, w tym wody, z pobliskich asteroidów. Tego typu działania umożliwiłyby w przyszłości na zbudowanie pojazdu kosmicznego poza Ziemią i zapewnienie mu paliwa ze składników krążących w kosmosie.
![](/media/lib/146/n-ussmichigan-cb7823ec421286af3661b2db99d26b38.jpg)
Ciche pływanie
18 stycznia 2013, 07:16US Navy prowadzi program Ohio Replacement, w ramach którego ma powstać nowy typ atomowych okrętów podwodnych. Jedną z jego głównych zalet ma być niezwykle cichy silnik - najcichszy jaki dotychczas stworzono. Ponadto zostanie wyeliminowana konieczność wymiany paliwa w reaktorze, dzięki czemu przez cały 50-letni okres służby okręty będą pływały na oryginalnym paliwie.
![](/media/lib/146/n-jumo205_cutview-7270993ad7eb082a3bc5926f75fa6a0a.jpg)
Grant na udoskonalenie 80-letniego silnika
15 stycznia 2013, 12:46Niewielka firma Achates Power otrzymała od US Army grant wysokości 4,9 miliona dolarów. Pieniądze mają zostać wykorzystane na dalsze udoskonalenie silnika.. Jumo, stworzonego przez niemieckiego Junkersa w latach 30. ubiegłego wieku. Juno, pomimo że wydzielał gęste, ciemne spaliny, był w swoim czasie najbardziej wydajnym silnikiem
![](/media/lib/145/n-wierzba-302a8d5c2af5912b50c04c0020dfa59f.jpg)
Niebezpieczne uprawy drzew
7 stycznia 2013, 12:38Troje naukowców z Lancaster Environmental Centre uważa, że wykorzystywanie drzew do produkcji biopaliwa może skutkować... śmiercią ludzi. W piśmie Nature Climate Change ukazał się artykuł, którego autorzy dowodzą, że sadzenie wierzb czy eukaliptusów w pobliżu gęsto zaludnionych obszarów może stwarzać poważne zagrożenie.
![](/media/lib/144/n-nextsilnik-f8524388d8913f9055ef45fbb97dbe6c.jpg)
Silniki jonowe coraz doskonalsze
2 stycznia 2013, 12:38NEXT czyli NASA's Evolutionary Xenon Thruster pobił rekord ciągłego działania. Silnik jonowy znajdujący się w Glenn Research Center's Electric Propulsion Laboratory, pracuje nieprzerwanie od 43 000 godzin. W porównaniu z tradycyjnymi silnikami chemicznymi silnik jonowy ma niewielki ciąg, jednak zapewnia silniejszy impuls, czyli nadaje gazom wylotowym znacznie większe przyspieszenie niż silniki chemiczne